Zapuszczanie systemu – dalszy opis

Po urodzeniu, kiedy światło dociera do siatkówki, światłoczułe komórki przekształcają sygnały świetlne w sygnały nerwowe. Sygnały te przechodzą przez różne szlaki nerwowe i różne stacje przetwarzania w drodze powrotnej do kory wzrokowej, zewnętrznej warstewki mózgu, która leży wewnątrz tylnej części czaszki. Część kory wzrokowej jest niemal jak ekran kinowy. Obraz na siatkówce stymuluje bodźce nerwowe do projekcji podobnego obrazu czynności nerwów w korze wzrokowej. Jeśli sygnał świetlny pobudzi dwa punkty leżące niedaleko siebie na siatkówce, takie same dwa punkty leżące niedaleko siebie w tylnej części mózgu też zostaną pobudzone. Tak tworzą się obrazy w umyśle.

Problem polega na tym, że na tak wczesnym etapie rozwoju mózg płodu nie ma „specjalistycznych połączeń” pomiędzy punktami w siatkówce a tymi w tylnej części. To doświadczenie jest bodźcem, który uczy mózg, jakie ma tworzyć połączenia. Ale jak wiemy, w łonie nie ma prawie wcale światła, aby takie doświadczenie było możliwe.

Rozwiązaniem jest to, że siatkówka tworzy swoje własne sygnały bez światła. Schatz udokumentowała istnienie fal czynności nerwów, które oblewają rozwijającą się siatkówkę. To one rzucają z powrotem sygnały przez wzrokowe obwody mózgu, umożliwiając w ten sposób doświadczenie tak istotne dla procesu uczenia mózgu. Oczy i mózg uczą się widzieć w ciemności, gdyż dostarczają takie bodźce, jakie dostarczałoby im światło, gdyby tam było. Tak jak komputer, oczy wysyłają sygnały, które podają zasady operacyjne potrzebne, aby mózg mógł widzieć. Kiedy w końcu po urodzeniu oczy się otwierają, są już gotowe do użytku.

Ten proces „zapuszczania” mózgu jest tak elegancki, że uczeni sądzą, iż musi mieć też zastosowanie do innych ukła- dów czuciowych. Przecież jest jeszcze tyle układów w mózgu, które muszą być dostępne i gotowe do pracy bezpośrednio po urodzeniu, jeśli noworodek ma mieć największe szanse na przeżycie. Wysuwane są sugestie, że „zapuszczanie systemu” dotyczy nie tylko zmysłów, ale również intelektualnych i emocjonalnych obwodów w całym mózgu. Ten proces może stanowić jeden z kamieni milowych w rozwoju zarodka i płodu, a w dodatku jest bezpośrednio odczuwany przez mamę.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>